2017. szeptember 20., szerda, Friderika napja van. Holnap Máté és Mirella napja lesz
   
Betűméret

Alacsony szénhidráttartalmú ételek

szenhidrat_arena.jpgHa testsúlyunk csökkentése érdekében régóta magas szénhidrát-, alacsony zsírtartalmú ételeket fogyasztottunk, akkor a kezdeti időszakban bizonyára idegenkedünk majd a magas fehérje- és zsírtartalmú diétára való átállástól.

Sokan viszont igenis kiállnak amellett, hogy van ésszerűség ebben a dologban, és jól érzik magukat és remekül néznek ki alacsony szénhidrátalapú diéta mellett.

Mint minden fogyókúra esetében, ezúttal is fontos, hogy mielőtt nekikezdenénk, forduljunk tanácsért orvoshoz.
Ha valaki terhes, szoptat, epilepsziás vagy beteg a veséje, annak nem való az alacsony szénhidrátfogyasztáson alapuló diéta. Ha vízhajtó szereket szed valaki, akkor is forduljon orvoshoz, mielőtt nekikezdene ehhez a diétához. Cukorbetegek csak rendszeres orvosi felügyelet alatt foghatnak bele.

Ha valakinek olyan az étrendje, amelyben magas az elfogyasztott szénhidrátmennyiség, nőhet a súlya, mert a többletglükózt a szervezet tárolja vagy mint glikogént (az izmokban és a májban), vagy mint testzsírt. Ez történik akkor, ha olyan élelmiszereket fogyasztunk, amelyek nagy mennyiségben tartalmaznak finomított szénhidrátokat, mint amilyen a cukor és a finomliszt.

Folyamatosan magas szénhidrátfogyasztáson alapuló étrend kiválthat egy ördögi kört, amelyben túltermelődik az inzulin, ennek eredményeképpen ingadozik a vércukorszint, emiatt a sejtek energiaellátása lezuhan és ez még több szénhidrát fogyasztására ösztönöz.

Alacsony szénhidrátfogyasztáson alapuló diéta esetében két három nap múlva a szervezet működése megváltozik, már nem a szénhidrátokat használja energiaforrásként, hanem elkezdi helyette a zsírégetést (orvosi szakkifejezés erre a lipolízis, vagyis zsírlebontás).

Alacsony szénhidráttartamú receptek

 

Töltött cukkíni (4 személyre)

arena_toltottcukkini.jpgELÕKÉSZÍTÉSI IDÕ: 20 perc
TELJES FÕZÉSI IDÕ: 45 perc
MENNYISÉG: 4 adag

Hozzávalók: 8 cukkíni, 35g fehérkenyér (a héját levágjuk), tej az áztatáshoz, 125g ricotta, 3 evőkanál reszelt cheddar sajt, 35g reszelt parmezán sajt, 2 teáskanál friss oregánó (felaprítva), 2 teáskanál felaprított, friss kakukkfű, 1 gerezd fokhagyma (összezúzva), 1 tojássárgája

Elkészítés:

  1. Melegítsük elő a sütőt 190 °C-ra (gázsütőnél 5. fokozat). Főzzük a cukkínikat forró sós vízben 5 percig, majd szűrjük le. Áztassuk be a kenyeret a tejbe, amíg megpuhul, majd csavarjuk szárazra. Vágjuk félbe a cukkínikat, és egy kanállal vájjuk ki a húsukat.
  2. Vágjuk fel finomra a cukkínik húsát. Tegyük egy tálba, adjuk hozzá a kenyeret, a sajtokat, a zöldfűszereket, a fokhagymát, a tojássárgáját, fűszerezzük sóval és borssal. Keverjük össze, ha szükséges adjunk hozzá még egy kis tejet, hogy jobban összeálljanak a hozzávalók.
  3. Töltsük meg a cukkínihéjakat a töltelékkel. Kenjünk be olajjal egy tűzálló tálat, rendezzük el a cukkínikat. Süssük 35–40 percig, amíg a teteje aranyszínű lesz. Azonnal szolgáljuk fel.

Tápérték adagonként: fehérje 12g; zsír 10g; szénhidrát 10g; élelmi rost 4,5g; koleszterin 73 mg; 758 kJ (180 kcal)

Csirkeleves zöldségekkel

ELÕKÉSZÍTÉSI IDÕ: 15 perc
TELJES FÕZÉSI IDÕ: 20 perc
MENNYISÉG: 4 adag

arena_leves.jpgHozzávalók: 1 evőkanál olaj, 1 sárgarépa (felszeletelve), 1 póréhagyma (felaprítva), 2 csirkecombfilé (2 cm-es darabokra vágva), 35 g ditalini tészta, 1 l zöldségleves, 2 érett paradicsom (kockákra vágva)

Elkészítés:

  1. Hevítsük az olajat egy edényben, és süssük a sárgarépát és a póréhagymát közepes lángon 4 percig, vagy amíg megpuhul. Adjuk hozzá a csirkét, és süssük további 2 percen át, vagy amíg a csirkének megváltozik a színe.
  2. Adjuk hozzá a tésztát és a zöldséglevest, fedjük le és forraljuk fel. Vegyük kisebbre a lángot, és lassú tűzön főzzük 10 percig, vagy amíg a tészta meg nem puhul. Adjuk hozzá a főzési idő felénél a paradicsomot. Ízesítsük sóval és borssal.

Megjegyzés:
A ditalini tésztát bármely más kis tésztával helyettesíthetjük.

Tápérték adagonként: fehérje 20g; zsír 7g; szénhidrát 9g; élelmi rost 2g; koleszterin 40 mg; 725 kJ (173 kcal)

Paradicsomos Csirke

ELÕKÉSZÍTÉSI IDÕ: 20 perc
TELJES FÕZÉSI IDÕ: 1,30 óra
MENNYISÉG: 4 adag

arena_csirke.jpgHozzávalók: 1 kg csirkecombfilé, 1 evőkanál olaj, 1 gerezd fokhagyma (összezúzva), 1 nagy hagyma (szeletelve), 100 g csiperkegomba (szeletelve), 1 teáskanál kakukkfű, 400 g konzervparadicsom (darabolt), 60 ml csirkeleves, 60 ml fehérbor, 1 evőkanál paradicsompüré

Elkészítés:

  1. Hevítsük a sütőt 180 °C-ra (gázsütőnél 4. fokozat). Távolítsunk el a csirkehúsról minden zsírt és ínt. Hevítsük az olajat egy vastag aljú edényben, és közepes lángon süssük barnára a csirkét. Itassuk le a húsról konyhai papírtörlővel az olajat, és tegyük egy fedeles edénybe.
  2. Tegyük a fokhagymát, a hagymát és a gombát a vastag aljú edénybe, és közepes lángon hevítsük 5 percig, vagy amíg puha nem lesz a gomba. Adjuk a csirkéhez a kakukkfűvel és a paradicsommal együtt.
  3. Keverjük össze a húslevest, a bort és a paradicsompürét, és öntsük a csirkére. Fedjük le az edényt, és süssük 1 1/4 órán át, vagy amíg a csirke átsül és megpuhul.

Fortély
Hagyjuk az ételt egy napig állni hűtőszekrényben, hogy az ízek jól összeérjenek.

Tápérték adagonként: fehérje 60g; zsír 12g; szénhidrát 6g; élelmi rost 2g; koleszterin 125 mg; 1710 kJ (401 kcal)





IWIWSatartlapGoogle bookmarkDel.icio.usTwitterLinkter.huvipstart.huFacebookDiggUrlGuru.huBlogter.hu

Diabetesonline.hu

Naponta frissülő, érdekes és hasznos egészségügyi cikkeket kínáló portálunk fő profilja a cukorbetegek tájékoztatása. diabetesonline.hu